luni, 7 iulie 2008

primul oras patriarhal

In anul 1930,romancierul, nuvelistul si gazetarul Cezar Petrescu a scris Oras Patriarhal.Aproximativ 15 ani mai tarziu, volumul galben-portocaliu shedea mandru in biblioteca seminaristului constiincios, care se ocupa de asemenea si de cartile institutiei, prilej pentru a le citi si a si le cumpara pentru a le lasa nepotilor.Nepotii(nepoata) au venit mult timp mai tarziu, in 1986, si atunci cartile din biblioteca bunicului au forfotit de nerabdare..inca vreo 5 ani si nepoata creatza avea sa poata ajunge la rafturi sa "fure" cateva carti si sa ofteze dezamagita .."nu au poze"..inca 15 ani si nepoata creatza avea sa le poata privi cu ochi cercatatori...inca 17-18 si va putea sa le citeasca si sa inteleaga lucirea din ochii bunicului atunci cand vorbe despre ele.
oras patriarhal a venit dupa 18 ani de la venirea nepoatei, ca un preambul la ceea ce bunicul stia ca o va astepta.draga de ea va pleca in bucuresti si va vedea cat de nepatriarhal este orasul lui cezar petrescu.
bunicul s-a dus.cartea cu coperte mai galbene decat oricand a stat ca o biblie langa fruntea plina de povesti a batranului.apoi si-a reluat locul in singuratatea rafturilor pe care nu mai are cine sa le cutreiere, sa le stearga de praf, sa le adulmece ca pe hrana cea mai dulce a zeilor.din vreme in vreme, nepoata merge in camera bibliotecii, scoate o carte de pe raft si intre doua batai lenese de pleope isi aminteste clar zambetul bunicului si povestea lui despre fiecare dintre ele.
dupa care,cu 4 flori albe si 2 rosii, cu un chibrit purtand insemnele vreunui partid si un manunchi de lumanari, nepoata urca dealul cu fruntea batuta de soare sa-i dea bunicului ultimele vesti din orasul patriarhal..."am luat licenta.si peste o saptamana o sa am festivitatea aia grozava cu roba si capa si-o sa-mi zvarl ciucurelul din stanga in dreapta si-o sa imi vina sa plang cand o sa o vad pe mama protzapita cu aparatul foto in fatza scenei.si o sa fie cam toti prietenii mei cu mine, vine si marius.si colegii mei care imi sunt dragi, desi poate nu am avut inspiratia sa le arat asta.iar tu o sa fii mereu in sufletul meu ca omul care mi-a adus primul oras patriarhal din viata"..